
V prípade dopravnej nehody, pri ktorej bol automaticky aktivovaný eCall je dôležité komunikovať s operátormi tiesňovej linky, ak to situácia dovoľuje. Ak sa volajúci neozýva, hovor je automaticky považovaný za dopravnú nehodu so zranením a vyrozumené sú všetky záchranné zložky. Ak je eCall manuálny a volajúci sa napriek tomu neozýva, na preverenie situácie je vyrozumený policajný zbor. Prvotné volania sú smerované vždy na linku 112 a následne sú asistenčným monitoringom prizvané zložky 155, 150 a 158.
„Z pohľadu Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR je dôležité včasné a čo najpresnejšie vyrozumenie všetkých záchranných zložiek, pretože pri záchrane života sa počíta každá jedna sekunda,“ uviedol riaditeľ Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR Marian Povolný s tým, že oceňuje vynikajúcu spoluprácu s tiesňovou linkou 112 v tomto smere.
„V minulosti naši operátori zaznamenali situáciu, kedy sa po dopravnej nehode aktivoval eCall, posádka auta bola bez zranení a chcela nehodu utajiť. Na výzvu z príslušného operačného strediska nereagovala a na miesto boli vyslané všetky záchranné zložky,“ uviedol vedúci Krajského operačného strediska Bratislava Dalibor Pavlík zo skúseností z tiesňovej linky 155.
Ako ďalej vysvetlila Lucia Kašpráková Sabová za Sekciu krízového riadenia Ministerstva vnútra SR z eCallu vie operátor presnú polohu, kde sa dopravná nehoda stala, ale aj informácie o tom, koľko ľudí bolo na mieste. „Počet eCallov každoročne stúpa, čo však pochopiteľne súvisí aj s tým, že od roku 2018 sú všetky nové autá povinne vybavené týmto zariadením,“ uviedla.
Zo štatistík vyplýva, že v roku 2024 operátori tiesňovej linky 112 zaznamenali 7596 manuálnych a 1506 automatických eCallov. V roku 2023 bolo manuálnych eCallov 5542 a automatických 1056. Od 1. januára 2025 do 12. februára zaznamenali 928 manuálnych a 156 automatických eCallov.
FOTO: ILUSTRAČNÉ